Zaterdag 20 januari 20.15 uur

Kerk van Peize

DANIEL ROWLAND (viool) en

MAJA BOGDANOVIC (cello)

In 2017 tijdens een festival in Denemarken, speelden Daniel Rowland en Maja Bogdanovic voor het eerst met elkaar samen. De vonken sloegen over, zowel in de muziek als in de liefde : inmiddels vormen Daniel en Maja een twee-eenheid als viool-celloduo en als levenspartners.

Hun gepassioneerde spel maakt dat het publiek op het puntje van de stoel zit bij hun optredens!

Programma:

Händel/Halvorsen: Passacaglia

Sibelius: Regendruppels

Vasks: Castillo Interior

Suite bestaande uit: Bach: Inventies 8 & 6 en  Widmann: Ballet Méchanique &            Valse Bavaroise

Kodály: Duo

Piazzolla: 3 tangos: S.V.P, Tango Tzigane & Preparense

Als groot pleitbezorgers van het viool-cellorepertoire openen ze het concert met de Passacaglia van Händel-Halvorsen, "een van de meest virtuoze, kleurrijke en uitbundige stukken uit het repertoire voor viool-cello" aldus Daniel.

Het duo vervolgt het programma met het miniatuurtje "Regendruppels" van Sibelius.

"Sibelius schreef dit toen hij 9 jaar oud was, geïnspireerd door de sprookjes over bosgeesten, elfjes en trollen in zijn geliefde Finland. Het duurt nog geen minuut, het is ongelooflijk dat dezelfde componist later zijn beroemde vioolconcert en zijn fenomenale symfonieën zou schrijven. een lieflijk visitekaartje van een groot componist" aldus Daniel.

"Castillo Interior" van Vasks sluit hier in meerdere opzichten prachtig op aan. Daniel vertelt gedreven over hun inspirerende samenwerking met de componist, ruim twee jaar geleden: "De belangrijkste thema's in Vasks' muziek zijn geloof, natuur en vooral: liefde. De liefde overwint altijd. Dit stuk is gebaseerd op de geschrften van de 16e eeuwse mystica Theresia van Ávila, en gaat over de zoektocht naar sublimiteit, het Paradijs, tijdens het leven op aarde. Het hele stuk is afwisselend langzaam, spiritueel, koraalachtig, met twee wilde, geagiteerde uitbarstingen. Net voor het einde gaat het op magische wijze van d mineur over naar D majeur. Dat is, zegt Vasks, het moment dat het Paradijs op aarde bereikt wordt"

En dan na de suite (met werken van Bach en Widmann) een even iconisch werk als waar ze mee beginnen: het duo van Zoltán Kodály.

Daniel: "dit is misschien wel het meest grootse werk voor viool en cello, vol Hongaarse folkloristische invloeden, met een vleugje modernisme. Soms lijkt het of er vier mensen spelen, Kodály gebruikt alle mogelijkheden van dubbelgrepen, flageoletten en van het volledige register van de instrumenten. een groots meesterwerk".

En ze sluiten heerlijk af met drie werken van Astor Piazzolla.

entree: € 25,- (22+) en gratis! (t/m 21jaar) (inclusief koffie/thee bij binnenkomst en drankje na) WEL EEN BEPERKT AANTAL GRATIS PLAATSEN!