STICHTING MARIAHOEVE

Klik hier om de ondertitel te bewerken

Meesterpianist TOBIAS BORSBOOM

speelt 4 april 20.00 uur

aan de Lageweg 6 in Peize

Hij vervangt Beth en Flo

Omdat BETH en FLO tot  de halve finale van het Amsterdams Kleinkunst Festival 2020  zijn doorgedrongen moeten zij daar op 4 april as. acte de présence geven.

Van hieruit: SUCCES en graag tot een andere keer!

Tobias Borsboom onderscheidt zich als een van Nederlands bekendste jonge pianisten met zijn fijnzinnige pianistische kwaliteiten en poetische, kleurrijke interpretaties.

“Hij speelt (...) met grote bevalligheid, de nodige dramatiek en een juweel van een toucher”- Trouw

“Borsboom is een bespiegelende pianist, wat vooral in Chopins Nocturne nr. 4 naar voren komt, waarin hij het vilt de snaren laat aaien.” - Volkskrant

“(...) we bevinden ons wel in een fantasierijke en zeer afwisselende wereld die de grote pianistische kwaliteiten van Borsboom tot in de finesse recht doet (...) hij doet ermee wat hij wil, hij tovert associaties en connecties uit een imaginaire hoge hoed. Is dat niet synoniem aan tovenarij?" - OpusKlassiek

Als winnaar van de Dutch Classical Talent Award speelt hij sinds 2015 in de concertzalen van Nederland. Met violist en duopartner Piotr Jasiurkowski won hij de publieksprijs. Ook toerde hij als solist in Gershwins Pianoconcert in F met het Nederlands Studenten Orkest, en recent met zijn soloprogramma Wanderer in binnen- en buitenland. Zijn solorecitals geven blijk van zijn belangstelling voor hedendaagse muziek en zijn debuutalbum Wanderer (Label 7 Mountain Records, 2017) is met veel lof in de pers en media onthaald.

Tobias toont zich een veelzijdig en creatief musicus, die ook op het gebied van kamermuziek zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Regelmatige kamermuziekpartners zijn cellist Lidy Blijdorp, violist Piotr Jasiurkowski, violist Pieter van Loenen, cellist Pamela Smits, saxofonist Arno Bornkamp. Met celliste Pamela Smits werkt Tobias sinds 2017 samen als programmeur van de concertserie Vriendenconcerten in de Zuiderkerk van Amsterdam. In 2018 is Tobias Borsboom met pianoduopartner Yukiko Hasegawa uitgekozen als Shizuoka no Meishutachi (Meesters of Shizuoka) in Japan, met verschillende optredens die daarop volgen.
Ook gaat hij graag de samenwerking aan met andere theater- en kunstvormen. Voor seizoen 2018-2019 loopt in samenwerking met theaterproductiehuis Oorkaan Meneer Tobias en het zwarte monster, een muziekvoorstelling voor kinderen vanaf vier jaar. Daarnaast is hij deel van gezelschap Theatre-Hotel Courage dat in 2017 de Nederlandse theaters aandoet met A room with a view. Met celliste Lidy Blijdorp speelt hij enkele zeer succesvolle vertelconcerten, waaronder Zomerdag in Parijs, Mata Hari, en De rechtvaardigen, waarvan de laatste twee zijn geschreven en worden verteld door Jan Brokken.
Tobias Borsboom is oprichter en leider van theatergroep De Schubertianen waarin de spelers in de huid kruipen van de artistieke vrienden van Schubert, en in de voorstelling De Housewarming 1826 houden zij een feest ter ere van hun grote vriend.

De achterliggende jaren was Tobias eveneens prijswinnaar op concoursen als het YPF Piano Competition, het Concertgebouw Entree Kamermuziek Concours en het Prinses Christina Concours en meer. Hij voltooide in 2013 zijn master-opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn. Daarvoor studeerde hij aan de Jong talent afdeling van het Utrechts Conservatorium bij Paolo Giacometti. Hij volgde masterclasses bij internationaal gerenommeerde musici als Maria João Pires, Klaus Hellwig, Georg Friedrich Schenck, Geoffrey Douglas Madge en Jan Boguslaw Strobel.
Naast zijn gevarieerde drukke concertleven werkt Tobias Borsboom aan het Conservatorium van Amsterdam als correpetitor.

Programma wordt nader bekend gemaakt.

deur open om 19.30 uur   Concert begint 20.00 uur ipv 20.15 uur

entree: € 15,-/€ 7,50