STICHTING MARIAHOEVE

Klik hier om de ondertitel te bewerken


29 februari  2020 20.15 uur In het kader van 75 jaar bevrijding o.a. het prachtige 

Quatuor pour la fin du temps  van O. Messiaen 

Een ode door vier talentvolle jonge musici aan hen die de verschrikkingen van de oorlog niet overleefden. Messiaen componeerde zijn "Quatuor pour la fin du temps" in Duits krijgsgevangenschap, als verslag van de oorlogsverschrikkingen of ..met een optimistische blik op de toekomst?


Tim Brackman, viool
Jelmer de Moed, klarinet
Pieter de Koe, cello

Rik Kuppen, piano

entree; € 17,50/€ 7,50 (jeugd t/m 18 jaar) incl. koffie/thee en drankje na afloop



Programma



C. DEBUSSY Piano trio in g. (1880)

I Andante con molto allegro

II Scherzo. Moderato con allegro

III Intermezzo. Andante espressivo

IV Finale Appassionato

Tim Brackman - Viool Pieter de Koe - Cello Rik Kuppen - Piano


O. MESSIAEN Thème et variation (1932)

Tim Brackman - Viool Rik Kuppen - Piano


C. DEBUSSY Rhapsodie (1911)

Jelmer de Moed - Klarinet Rik Kuppen - Piano


——— PAUZE ———


O. MESSIAEN Quatuor pour la fin du temps (1941)

I Liturgie de cristal

II Vocalise, pour l’Ange qui annonce la fin du temps

III Abîme des oiseaux

IV Intermède

V Louange à l’Éternité de jésus

VI Danse de la fureur, pour les sept trompettes

VII Fouillis d’arcs-en-ciel, pour l’Ange qui annonce la fin du Temps

VIII Louange à l’iimortalité de jésus

Tim Brackman - Viool Jelmer de Moed - Klarinet Pieter de Koe - Cello Rik Kuppen - Piano


TOELICHTING

In 1879 brengt Tchaikovsky de achttien-jarige Claude Debussy onder de aandacht van Gravin von Meck, die een nieuwe huispianist zoekt. Zij neemt hem mee op reis naar Rusland en Italië om te spelen en muziek te schrijven. De levenslustige jonge componist schrijft zijn pianotrio gedurende deze reis. Het werk wordt postuum pas uitgeven en wordt vaak beschouwd als onvolwassen en stilistisch onduidelijk. De jonge Debussy was nog opzoek naar zijn impressionistische/symbolistische stijl waar hij later bekend mee zou worden. Hoort u Debussy?

Olivier Messiaen trouwt in 1932 met zijn eerste vrouw, de violiste Clair Delbos. Zijn bruidscadeau aan haar is dit thema met variaties. De vierentwintig jarige componist bevindt zich midden in zijn stilistische ontwikkeling. Hij schrijft zijn eerste modale werken. Om deze complexiteit te beheersen schrijft hij een klassiek thema met 5 variaties.

Debussy schreef zijn Rhapsodie voor klarinet en piano in opdracht voor het CNSM in Parijs. Naast een afspiegeling van de instrumentale veelzijdigheid bevat het ook de vele contrasten van zijn stijl. De volwassen Debussy heeft zijn stilistische rijpheid bereikt en zoekt als symbolist geen emotionele toenadering. Zijn muziek schept kleuren, sferen, structuren, en geeft alle ruimte aan de fantasie van de luisteraar.

In 1940 wordt Olivier Messiaen door het Duitse leger opgepakt en naar het werkkamp Stalag VIII gedeporteerd. Omdat de officier van Messiaen gehoord heeft krijgt hij de mogelijkheid om op een oude piano muziek te componeren. Hier schrijft hij zijn ‘kwartet voor het einde der tijden’ voor de musici en instrumenten die toevalligerwijs in het kamp aanwezig zijn. Zijn inspiratie haalt hij uit de Openbaring van Johannes (de Apocalyps) en de natuur. In dit werk komt het symbolisme tot een hoogtepunt waar Messiaen vogelgeluiden in zijn muziek verwerkt en het verhaal van het einde der tijden letterlijk verklankt. Op een ijzige 15 januari wordt het werk in de hoofd-barrak voor het eerst uitgevoerd, voor alle gevangenen van het kamp.

‘And the angel which I saw stand upon the sea and upon the earth lifted up his hand to heaven, and sware by him that liveth for ever and ever ... that there should be time no longer: But in the days of the voice of the seventh angel, when he shall begin to sound, the mystery of God should be finished ...' © Jelmer de Moed 2017






N.B. Dit concert wordt ook gegeven op zondagmiddag 1 maart 15.30 uur in de Dorpskerk te Haren!