STICHTING MARIAHOEVE

Klik hier om de ondertitel te bewerken

9 februari 2019 jong talent in de Kerk van Peize: Colori ensemble met pianist Frans Douwe Slot

Colori Ensemble

Rianne Jongsma (fluit, piccolo, altfluit), Wilma Jongsma (hobo, althobo), Arjan Jongsma (marimba) en Frans Douwe Slot (piano) studeerden aan de conservatoria van Amsterdam, Den Haag, Groningen en Utrecht. Ze wonnen individueel prestigieuze prijzen op o.a. het Prinses Christina Concours, het concours van Stichting Jong Muziektalent Nederland en het Schubert Concours in Bulgarije. Vanwege de speciale samenstelling maakt het ensemble arrangementen van bestaande composities en verstrekt het compositieopdrachten. Het ensemble ontleent haar naam aan de vijfdelige compositie Colori, in 2012 geschreven door Wim van Ligtenberg. Hiermee was het ensemble in 2013 te zien en te horen in Vrije Geluiden van de VPRO. Vanaf die tijd hebben meerdere componisten werken aan het ensemble opgedragen, zoals Peter Visser, Sipke Hoekstra en Dirk Dekker. In het najaar van 2018 presenteert het ensemble haar tweede CD voor het label Aliud Records, met dank aan het Frysk Muzyk Argyf. Op deze CD staan composities van Sergej Rachmaninov, Maurice Ravel en Manuel de Falla naast werken van hedendaagse componisten. Het Colori Ensemble was de afgelopen jaren te beluisteren in Radio 4 programma’s als Spiegelzaal, Opium op 4 en Muziekwijzer en verzorgde o.a. concerten in de Nieuwe Kerk Den Haag, Kleine Zaal van het Concertgebouw Amsterdam, Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden en Schouwburg De Lawei Drachten. www.coloriensemble.com

N.B. foto gemaakt door Foppe Schut

Programmatoelichting

Grote componisten als Edvard Grieg, Sergej Rachmaninov en Maurice Ravel schreven tijdloze muziek: de Holberg suite, de Symfonische dansen en Le Tombeau de Couperin zijn tot op de dag van vandaag met grote regelmaat te horen op de concertpodia. Het Colori Ensemble maakte van deze werken een arrangement, resulterend in een kamermuziekversie die zich laat vergelijken met een prachtige zwart-wit foto die op bepaalde plaatsen ingekleurd is, waardoor details nog beter uit de verf komen. Alle beschikbare instrumenten komen aan bod, zoals de fluit, piccolo, altfluit, hobo, marimba en piano. Hierin een speciale plaats voor de althobo, het instrument dat zich bij uitstek leent voor het vertolken van melancholieke melodieën, zoals de beroemde altsaxofoonsolo uit de Symfonische dansen. Naast genoemde evergreens van de klassieke muziek hoort u solistische bijdragen van Arjan Jongsma: hij heeft zich als marimbaspeler de afgelopen jaren toegelegd op het spelen van klavierrepertoire zoals de Franse suite van Johann Sebastian Bach. Zuid-Amerikaans georiënteerde werken van Milhaud en Piazzolla complementeren het afwisselende programma. Na afloop van het concert is er gelegenheid om met de musici van gedachten te wisselen.

E. Grieg (1843-1907) Holberg suite op. 40

• Prelude
  • Sarabande
  • Gavotte